נצא למסע וירטואלי ומרתק אל עולם המשלים

  המשל נכתב כדי להעביר מסר מסוים בצורה סמויה (ניתן להבין את המסר מתוך הבנת משמעות הסיפור). המשל מדגיש תכונות אנושיות דרך גיבורי המשל כדי לשבח או לגנות.
 

למשל מאפיינים ייחודים:

  1. האנשה - הענקת תכונות אנושיות לבעלי חיים, צמחים ודומם.
  2. ממשיל – שם יוצר המשל.
  3. נמשל – מוסר השכל, מסר.
  4. משתתפי המשל- בעלי חיים. עולם הצומח. עולם הדומם. 
      

תהליך העבודה:

פתחו מצגת PowerPoint 

שקופית 1- צרו כותרת 'משלים' באמצעות WordArt וכתבו את שמות המגישים

שקופית 2- תוכן עניינים (צרו היפר קישור בין הפרקים לשקופיות המתאימות)

  להלן ראשי הפרקים המופיעים בתוכן העניינים:

  • השועל והחסידה
  • הצרצר והנמלה
  • גלגולו של משל
  • סכום

  

שקופית 3- כותרת: "השועל והחסידה"

קראו את המשל וספרו במילים שלכם את המשל וכתבו את המוסר השכל.

שקופית 4- הצגו את המשל באמצעות קומיקס (דו-שיח בין הדמויות)

שקופית 5- ענו על השאלה " מה חשב השועל כשחזר לביתו מן הסעודה?"

הצגו את השאלה בדרך ייצוגית שונה.

שקופית 6-כותרת : "הצרצר והנמלה"

קראו את המשל וכתבו במילים שלכם את המשל הוסיפו את המוסר השכל.

שקופית 7- חבר סיפור דומה לזה שבמשל "הצרצר והנמלה" על מקרה שקרה לילד או לך.

שקויפת 8-נסה לחבר סוף אחר למשל הצרצר והנמלה.

שקופית 9- לאחר שלמדתם כל כך הרבה כלים בתוכנת הפאוור פוינט עליכם לבחור אחד מן המשלים ולהמחישו.

ראו דוגמא.

שקופית 10- ערכו השוואה בין שלוש גרסאות של אותו המשל

קראו את שלושת הגרסאות והציגו את ההבדלים ביניהם באמצעות טבלה.

צרו טבלה בת 4 עמודות ו-10 שורות

דוגמא לטבלה בקובץ המצורף

לבסוף סכום- בו כתבו מה תרמה לכם הפעילות המתוקשבת בנושא המשל.

 

  

קישורים חשובים:

 הסביבה המתוקשבת של בית ספר יבניאלי

מאגר משלים

 

  מאגר תמונות ומדיה של Office

 מאגר אנימציות

מאגר אנימציות 2

 

 הערכת מידע בנושא 'משלים'

   

מהם הקריטריונים להערכת מידע ברשת?

מה באמת שווה המידע שבאינטרנט?
חשוב לבדוק עד כמה אפשר לסמוך על מקורות המידע שהגעתם אליהם, שכן חלק ממקורות אלה עלולים להיות לא מדויקים. בספרייה, הספרים וכתבי העת עוברים הערכה של הספרנים ושל אנשים נוספים. אבל באינטרנט, כל אחד יכול לפרסם הכל. לכן, עלינו ללמוד להעריך את המידע.

קישורים (Links) יכולים לקחת אתכם לדף הראשי של אתר (Home Page), אבל הם גם יכולים לקחת אתכם לדף אמצעי כלשהו. כך זה בדרך כלל במנועי חיפוש – הם מביאים אתכם לדפי אינטרנט שבהם מוזכרות מילות המפתח שחיפשתם, אך דפים אלו אינם בהכרח דפים ראשיים של אתר, ולכן לא תמיד ברור מהו האתר הזה? מי אחראי לו? לאיזו מטרה הוא נוצר?

כדי לענות על שאלות אלה, כדאי לעשות שני דברים:

  1. להגיע לדף הראשי של האתר - 
    הדרך הפשוטה ביותר: לוחצים על הכפתור 'לדף ראשי' או 'לדף הבית'. אבל לא תמיד הוא קיים…במקרה כזה מתחילים למחוק חלקים מהכתובת, בכל פעם עד הקו הנטוי עד שמגיעים לכתובת המקורית.

    לדוגמה:
    נניח שחיפשתם מידע בנושא קדחת הנילוס המערבי, והגעתם לדף הזה:
    http://www.snunit.k12.il/seder/wnf/introduction.html
    כדי להגיע לדף הראשי של האתר, עליכם לעמוד בסוף כתובת האתר ולהתחיל למחוק. בכל פעם מחקו ספרייה אחת (עד הקו המפריד) ולחצו Enter כדי לראות לאן הגעתם. לחצו על הקישור שלעיל כדי לבצע את המחיקה בחלון חדש.
    לבסוף תגיעו לדף הראשי של האתר שבו מצאתם את המאמר. כעת אתם יודעים שהמאמר פורסם באתר של "סנונית". סנונית היא אתר אינטרנט חינוכי, שבו מאגרי מידע בנושאים שונים, פעילויות, תערוכות וירטואליות ועוד.

    כשהגעתם לדף הראשי, בדקו: מי כתב את האתר? מי הגוף או הארגון העומדים מאחוריו?
    תשובות לשאלות אלה תוכלו פעמים רבות למצוא בקישור "מי אנחנו?" או "על האתר" וכדומה
    .

  2. לבחון את כתובת האתר -
    לדוגמא: http://www.ort.org.il/

החלק האמצעי של הכתובת הוא שם הארגון, במקרה שלפנינו – אורט. אורט הוא מוסד חינוכי ללא כוונת רווח (מלכ"ר). לכן סיומת הכתובת היא org . על סיומות של כתובות ומשמעותן קראו בטבלה שלפניכם:

   

הסיומת

פירוש הסיומת

משמעות הסיומת ומסקנות אפשריות

Edu

או

Ac

Education - חינוך

Academic - אקדמי

מוסדות חינוכיים ואקדמיים – מכללות ואוניברסיטאות. על חומרים מתוך אתרים אלה אפשר להסתמך והם מהימנים.

Gov

Government – ממשלתי

מוסדות ממשל (כנסת, ביטוח אומי וכו'…) – מפרסמים בדרך כלל מידע לציבור, מידע ונתונים אובייקטיביים.

Com

או

Co (בישראל)

Company - חברה

או Commercial - מסחרי

חברות מסחריות, בעלות מטרת רווח.

מידע מתוך אתרים כאלה יש לבחון בשבע עיניים – לעיתים המידע עלול להיות מוטה ומגמתי, על מנת למכור מוצר או שרות כלשהו. לכן יש לבחון את המידע בביקורתיות, אבל אין לפסול את המידע על הסף.

Org

Organization - ארגון

ארגונים לא מסחריים (למשל: רשת אורט, עמותות שונות שלא למטרת רווח, וכו'). לארגונים אלה אין מטרת רווח אבל לעיתים הם מנסים לקדם רעיון מסוים שאפשר להתווכח לגביו.

K12

Kinder Garden - גן ילדים ו- 12 כיתות לימוד (א'-יב')

בדפים בעלי סיומות כאלה יש חומרי הוראה ולמידה לבתי ספר ולגני ילדים.

Mil

Military - צבאי

ארגון צבאי

Net

Net- רשת

ארגון שנותן שרותי אינטרנט, המשמעות היא מסחרית-עסקית.

קריטריונים להערכת המידע

לאחר שבחנתם הדף הראשי והכתובת של את דפי המידע שמצאתם בנושא המשימה שלכם, חפשו תשובות לשאלות הבאות:

סמכות - מהי סמכותו של האדם או הארגון שיצרו את פריט המידע?
בדקו מי האדם או הגוף שכתב את המידע, אם הוא מוכר, את תוארו ותפקידו…

עדכניות - עד כמה פריט המידע עדכני ומעודכן?
חפשו תאריך כתיבת המידע, תאריך עדכון, גלשו באתר ובדקו אם הדפים בו מתעדכנים…

ארגון ותצוגה - האם המידע מוצג ומאורגן ברמה גבוהה?
שימו לב לניסוח של המידע, אם הוא בהיר וברור, אם אפשר למצוא בקלות באתר את המידע…

אמינות - האם המידע אמין ואפשר לסמוך עליו?
חפשו במידע שמצאתם ציטוטים ממקורות מוסמכים, רשימה בבליוגרפית, נתונים ממקורות מוסמכים, שימו לב שהמידע אינו מוטה, שאינו מתמקד בדברים שליליים או חיוביים מדי…

דיוק - עד כמה המידע מדויק?
הצליבו את המידע עם מקורות אחרים ובדקו שהוא תואם את המוצג בהם, חפשו גרפים, נתונים, טבלאות ממקורות מוסמכים.

היקף- עד כמה המידע מקיף את הנושא?
חפשו קישורים למידע נוסף, בדקו שנושא ממוצה לעומק ולא כתוב בשטחיות

פירוט של הקריטריונים להערכת מידע ברשת אפשר למצוא גם בקובץ קריטריונים להערכת מידע ברשת.

חלק מהקריטריונים שתוארו נכונים ומתאימים לא רק לעבודה עם מקורות אינטרנטיים, אלא גם עם מקורות מכל הסוגים. בדיקת המקורות, הערכתם וארגונם כך שתוכלו להשתמש בהם ביעילות הוא שלב הכרחי. חומרים לא מהימנים אל תכניסו לעבודתכם.

 הכנסו למצגת המדריכה אתכם כיצד להעריך מידע

קובץ מצורף-טבלת הערכת מידע מהאינטרנט

  

לקוח מאתר אמית- מדענות מתוקשבת

 משימתכם

עליכם לערוך השוואה בין ארבעת האתרים העוסקים בנושא המשל.

אתר 1

אתר 2

אתר 3

אתר 4

השוואה תערך על פי הקריטריונים של הערכת מידע באינטרנט.

צרו טבלה לפי הדוגמא הבאה:

 

סוג האתר

 

הארגון/האדם וסמכותו

כתבו הסבר קצר על תוכן ומבנה האתר

רמת האמינות והדיוק 

רמת העדכניות 

רמת הארגון והמבנה 

שם האתר:

כתובת:

 

 

 

 

 

 

 

שם האתר:

כתובת:

 

 

 

 

 

 

 

 

בקטגוריה של סוג האתר יש לרשום: עסקי/צבאי/ממשלתי/אקדמי/חינוכי/מלכ"ר.

בשלוש העמודות האחרונות של הטבלה: רמת עדכניות, רמת ארגון ומבנה, רמת אמינות ודיוק, יש לדרג: נמוכה, בינונית, גבוהה.

     בנוסף, נמקו  לפי מה החלטתם לקבוע את הרמה.

 

  עכשיו אחרי שערכתם את ההשוואה בין האתרים:

 על איזה אתר הייתם מסתמכים???  

 

הרציונל של השיעור

 

 

סיימתם? נהדר

הכנסו לפעילויות העוסקות בנושא המשל באתר דף דף

 

עבודה נעימה